Razem 0,00 zł

Zobacz koszyk Przejdź do zakupu

Kupujesz prosto od polskiego producenta. Szczegóły

Razem 0,00 zł

Przejdź do oferty

Unia Europejska

PON - PT: 0900 - 1700

Biuro obsługi klienta

 

Salon firmowy

Znajdziesz nas tutaj:

Ul. Wiślana 25, 85-773 Bydgoszcz - w pobliżu salonu Ikea oraz sklepu Lidl

Godziny pracy:

Pon - Pt: 1000 - 1800

Sobota: 900 - 1400

 
negocjuj
koszyk
0
0
0 zł
sypialnia, łóżko, wnętrze na zdrowy sen, zdrowy sen, hygge, zen, jak dobrać materac do łóżka, meble a psychika, lagom, chronotyp

Jaki jest Twój chronotyp?

czytania ( wyrazy)

Chronotyp określa o jakiej godzinie każdy z nas powinien chodzić spać, kiedy jest najbardziej wydajny, a nawet jaka pora jest dla niego najlepsza na miłość. Dawniej mówiło się o „porannych ptaszkach” i „sowach” czy „nocnych markach”. Dziś badacze wyodrębniają 4 chronotypy.

Kompendium wiedzy na temat chronotypów i ich wpływu na codzienne życie to książka dr Michaela Breusa zatytułowana „Potęga KIEDY”. W swojej książce badacz dzieli się spostrzeżeniami na temat typu ludzi, ich osobowości i związanym z tym ich rytmem dobowym. Porzuca określenia związane ze skowronkami i sowami i zastępuje je lwem, delfinem, niedźwiedziem i wilkiem. Utożsamienie się z jednym z tych chronotypów może pozwolić zrozumieć, dlaczego zadania wykonywane o jednej godzinie sprawiają nam trudność, podczas gdy te same wyzwania nie sprawiają nam problemu wieczorem. Podpowiada też, jak każdy z typów powinien ustalać swój harmonogram dnia, by najlepiej wykorzystać własną energię.

Jakim „zwierzęciem” jesteś?

Niedźwiedź to najpopularniejszy chronotyp – wg doktora Breusa reprezentuje go aż połowa populacji. Rytm dobowy niedźwiedzia jest umiarkowany, a ponadto cały świat jest dopasowany do wypracowanego przez niego trybu życia. Niedźwiedź wstaje umiarkowanie wcześnie (około 7.30 rano) i kładzie się spać o 22.30. Dzięki temu może wyspać się do pracy lub szkoły, a wieczorem i popołudniu ma czas, by spotykać się ze znajomymi i nawiązywać nowe znajomości. Ludzie o tym chromotypie zazwyczaj prowadzą bardzo systematyczny tryb życia, to ekstrawertycy, gotowi do ciężkiej pracy i lubiący dobrą zabawę.

Chronotyp lew opisuje ludzi wstających bardzo wcześnie rano. Ci ludzie uwielbiają nastawiać budzik na 5.30 i intensywnie rozpoczynać dzień, który planują bardzo drobiazgowo. „To szefowie szefów” – mówi o nich dr Breus. Taki tryb życia nie jest pozbawiony wad. Ludzie lwy są całkowicie wyczerpani już o 20.00 i potrzebują wtedy dobrego, nocnego wypoczynku. Nie mają już wiele czasu, by spotykać się ze znajomymi. Ich przeciwieństwem są nocne wilki. To ludzie, którzy najbardziej produktywni są późnym wieczorem, a rano potrzebują nawet kilku godzin, by się rozbudzić. Kładą się po północy, a rano nie wstają przed 9.00 – 10.00. To zazwyczaj bardzo kreatywne osoby, introwertycy. Dużą część tej grupy stanowią aktorzy, komicy, autorzy i przedstawiciele innych wolnych zawodów. Późne godziny snu sprzyjają im w poznawaniu kolejnych znajomych.

Ostatni typ to delfin, czyli osoby z wyraźnymi problemami ze snem. Delfiny są zwykle bardzo inteligentne, ale mają także skłonności do zamartwiania się i pracowania zbyt dużo. W czasie spoczynku ich jedna półkula właściwie cały czas pozostaje aktywna. Często cierpią z powodu bezsenności.

4 chronotypy Źródło: Startups.co

Czy można zmienić swój chronotyp?

Chronotypy są – wg dr Breusa – ściśle związane z ludzkimi genami i często są dziedziczone. Za ich kształt odpowiadają nie tylko przyzwyczajenia, ale również dystrybucja hormonów w ciągu dnia. Z drugiej strony, chronotyp zmienia się też w ciągu życia. To normalne, że ludzie młodzi prowadzą bardziej „nocny” tryb życia, spotykając się ze znajomymi, podczas gdy ludzie starsi chodzą spać wcześnie. Najlepiej dostosować swój harmonogram dnia do chronotypu, ale nie zawsze jest to możliwe. Życie rodzinne, praca i zainteresowania niekiedy wymuszają konkretny typ aktywności w niektórych godzinach. Podobnie duże znaczenie ma wygoda i komfort snu. Jeżeli nie są one dostateczne, sen wbrew pozorom nie będzie dla nas przyjemnością. Pomóc zatem w zmianie chronotypu może przearanżowanie mieszkania, a przede wszystkim sypialni. Warto posłużyć się tutaj zasadami np. zen, hygge lub lagom.

W najłatwiejszej sytuacji są zazwyczaj ludzie niedźwiedzie, ponieważ ich chronotyp pasuje do dobowego rytmu pracy współczesnego świata. W gorszej sytuacji są wilki, którym przychodzenie do pracy na godzinę ósmą może sprawiać sporą trudność. Co gorsza, ich efektywność w pierwszych godzinach pracy będzie bardzo niska. Dobrym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest praca w wyznaczonych przez siebie godzinach lub rozmowa z pracodawcą, który może zmienić czas pracy podwładnego na późniejszy. Gdy te rozwiązania są niemożliwe do zrealizowania, najlepiej przynajmniej przesunąć najtrudniejsze i najważniejsze zadania (wysłanie trudnych maili, spotkanie z innymi pracownikami) na najbardziej kreatywny czas.

Chronotyp snu a wydajność w pracy

Jak dbać o higienę snu?

W funkcjonowaniu w zgodzie ze swoim chronotypem duże znaczenie ma także higiena snu. Ma to szczególne znaczenie szczególnie w przypadku delfinów. Autor książki radzi im, by przed snem wyłączyli wszystkie ekrany, czyli telewizor, komputer i urządzenia mobilne, wzięli gorący prysznic lub kąpiel i ewentualnie poczytali książkę. Dzięki temu lepiej wyciszą się przed snem i bardziej wypoczną. Ludziom lwom, którzy wstają bardzo wcześnie, doktor zaleca pobudkę o 5.30 i medytację, a także poranną kawę o 9.30. Najlepiej, by takie osoby mogły w spokoju usiąść przy stole w jadalni i powoli zjeść posiłek. Wilki nie powinny przedłużać swojego snu wciskając ciągle kolejną drzemkę, ale nastawić dwa osobne alarmy: na 7.00 i 7.30. Proponuje im także serię krótkich ćwiczeń po śniadaniu oraz zapisanie swoich myśli zaraz po przebudzeniu. Niedźwiedziom zaś przypomina, że potrzeba im pełnych ośmiu godzin snu, by mieć energię na cały aktywny dzień.

Warto zastanowić się nie tylko nad tym, jaki chronotyp sami reprezentujemy, ale również jaki najlepiej określa naszych bliskich i współpracowników. Zamiast wymagać wczesnego wstawania i intensywnej porannej pracy od nocnego wilka, lepiej pozwolić mu wykonać trudne obowiązki wieczorem. Tak samo jak nie można mieć pretensji do lwa, że zrywa się skoro świt i wcześnie chodzi spać.

Chronotyp snu zależy od trybu funkcjonowania

sypialnia, łóżko, wnętrze na zdrowy sen, zdrowy sen, hygge, zen, jak dobrać materac do łóżka, meble a psychika, lagom, chronotyp

Komentarze

  • This field is requied
  • This field is requied
  • This field is requied
Najnowsze Posty
ARYSTYCZNA SYPIALNIA W KOLORACH TęCZY - PANORAMA 360°
W RYTMIE RETRO - SALON (PANORAMA 360°)
SYPIALNIA BEZ KOMPROMISóW - PANORAMA 360°
STYMULUJąCE PODDASZE Z JAPOńSKIMI MOTYWAMI - PANORAMA 360°
SALON I JADALNIA W CZERNI - PANORAMA 360°
SALON- TUTAJ RELAKSUJEMY SIę I ODDAJEMY ROZRYWCE (PANORAMA 360°)
Najpopularniejsze
Archiwum

Skontaktuj się z nami!

Biuro obsługi klienta / Salon firmowy

Patryk Rulewski

Konsultant ds. sprzedaży

 

pon - pt:

sob:

0900 - 1700

0900 - 1400

 
 

Biuro obsługi klienta

Paulina Bąk

Konsultant ds. sprzedaży

 

pon - pt:

0700 - 1500

 
 

Informacje o dostawie

Dawid Jendraszak

Specjalista ds. logistyki

 

pon - pt:

0700 - 1500

 
 

Płatności i faktury

Agata Bilecka

Specjalista ds. rozliczeń

 

pon - pt:

0700 - 1500

 
 

Nie masz jeszcze konta?

Zarejestruj się