confirm
close
confirm
close
close

RAZEM 0,00 zł

RAZEM 0,00 zł

INFOLINIA:
PN - PT: 7:00 - 15:00
TEL: 535 410 810
SALON FIRMOWY:
PN - PT: 9:00 - 17:00 / SB: 9:00 - 14:00
TEL: 664 974 668
UL. WIŚLANA 25, BYDGOSZCZ
UE
Nowoczesne meble drewniane - The Beds
sypialnia, wnętrze na zdrowy sen, zdrowy sen, zdrowie

Kalkulator snu – sprawdź, ile godzin musisz spać

czytania ( wyrazy)

Odpowiednia ilość snu i dobrze dobrany materac nie są gwarancją tego, że obudzisz się wypoczęty. Okazuje się, że równie ważna jest faza snu, w której się budzisz co rano.

Doświadczył tego niemal każdy z nas. Po długim śnie, trwającym nawet 10 godzin możemy obudzić się niewyspani i w złym humorze, podczas gdy po 6 godzinach zdarza nam się zbudzić w najlepszym humorze i z radością od razu wyskakiwać z łóżka. Jest to związane z fazami snu: znacznie trudniej jest nam się obudzić z głębokiego snu niż z płytkiej drzemki.

Faza REM i NREM

Sen można podzielić na dwie główne fazy: REM i NREM. Faza NREM to sen głęboki. W tym czasie mózg powoli „wyłącza” się, zaczyna pracować coraz wolniej podczas gdy organizm szybko się regeneruje. Faza trwa ta zazwyczaj około 90 minut. W tym czasie śpimy bardzo głęboko i nie jest łatwo nas obudzić. Zazwyczaj do wyrwania kogoś z fazy NREM potrzebny jest bardzo silny bodziec – dla niektórych będzie to budzik ustawiony na maksymalną siłę głosu, dla innego – szarpanie za ramiona. Faza ta przeplata się z fazą REM, która trwa zaledwie kwadrans. W tym czasie mózg znowu staje się aktywny – jedynie trochę mniej niż kiedy czuwamy. Puls przyspiesza. To także moment, w którym pojawiają się marzenia senne. Budzenie się w czasie fazy REM jest o wiele bardziej korzystne. Mózg jest blisko „granicy” jawy i snu, dlatego bardzo łatwo mu zakończyć sen i natychmiast przejść do świadomego działania.

Na cały sen składa się od czterech do pięciu cyklów, czyli następujących po sobie faz REM i NREM. Na tej podstawie łatwo można wyliczyć własny kalkulator snu. Długość jednego cyklu to 90 + 15 minut, czyli łącznie 105 minut (1 godzina i 45 minut). 4 pełne fazy będą trwać 7 godzin, pięć faz: 8 i pół godziny. Po właśnie takim okresie najłatwiej będzie nam wstać. Kluczem jest obudzenie się w czasie snu płytkiego. Wtedy umysł nie będzie musiał wydatkować dużej ilości energii na przejście od fazy głębokiego uśpienia do pełnej świadomości. Pobudka będzie więc lekka i szybka.

Zdrowe łóżko japońskie z drewna

Fazy snu w praktyce

Niestety, sprawa nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. 90 minut fazy NREM to wartość uśredniona, która nawet u jednego człowieka może się różnić w zależności od dnia, czy raczej nocy. Nie u każdego faza snu głębokiego jest równie głęboka. Podczas gdy jedni są w stanie spać wśród licznych hałasów, inni będą budzić się z powodu byle szmeru, niezależnie czy znajdują się w fazie NREM czy REM. Negatywnie na jakość snu mogą wpływać też takie czynniki jak stres, problemy zdrowotne, czy szczególnie problemy ze snem o podłożu fizjologicznym. Spożywanie alkoholu i kawy przed snem również może zaburzyć fazy snu.

Według naukowców faza NREM trwa od 80 do nawet 120 minut. Jak sprawdzić, ile trwa w konkretnym przypadku? Najlepiej posłużyć się prostym eksperymentem oraz obserwacją. Zapisuj, o której godzinie kładziesz się spać (dolicz około 15 minut na zaśnięcie), następnie notuj, o której się budzisz. Dodaj do tego także informację o tym, czy obudziłeś się bez problemu i w dobrym humorze, czy dojście do siebie zajęło Ci sporo czasu. Jeżeli codziennie kładziesz się i wstajesz o tych samych godzinach i budzisz się niewyspany, poeksperymentuj. Jednego dnia połóż się o pół godziny wcześniej, innego – pół godziny później. Sprawdź, czy wprowadzenie zmian zmieniło Twój stosunek do wstawania. Jeżeli taka niewielka zmiana sprawi, że wstaje Ci się lepiej, najprawdopodobniej udało Ci się trafić na fazę snu płytkiego.

Innym sposobem na obliczenie długości fazy NREM jest pozwolenie sobie na całkowite wyspanie się. Najlepiej oczywiście zrobić to w weekend lub inny dzień wolny. Poinformuj rodzinę, żeby Cię nie budzili, wyłącz telefon na noc tak, żeby nic Cię nie wyrwało ze snu. Zapisz, o której się kładziesz i… śpij, tak długo aż obudzisz się wypoczęty. Po wstaniu zmierz czas, który przespałeś i podziel go na 4 lub 5 cyklów (jeżeli spałeś długo, podziel liczbę przespanych minut przez 5, jeżeli sen był stosunkowo krótki, podziel minuty przez 4). Otrzymany wynik będzie liczbą minut fazy NREM.

fazy snu REM NREM

Czym grozi nieodpowiednia ilość snu?

Budzenie się w odpowiedniej fazie snu może powodować, że poczujesz się bardziej wyspany po 6 godzinach snu niż po 10. Jednak w dłuższej perspektywie tak mała ilość snu będzie Ci szkodzić. Powstanie wtedy tzw. dług senny. Termin ten oznacza skumulowane nieprzespane godziny, które trzeba w końcu odespać. Wiele osób niedosypia w tygodniu, by potem odespać w weekend. Jednak weekendowy dłuższy sen nie naprawi wszystkich szkód wywołanych brakiem wystarczającej dawki snu w tygodniu. Dlatego codziennie powinieneś spać od siedmiu do dziewięciu godzin, jedynie sporadycznie pozwalając sobie na krótszy odpoczynek.

Długość snu potrzebnego do optymalnego wypoczynku ciała i umysłu różni się nie tylko w przypadku różnych osób, ale może być nawet inny dla tej samej osoby w różnych momentach życia. Dzieci śpią więcej, nastolatki kładą się o różnych godzinach, osoby w wieku średnim zazwyczaj mają mocno usystematyzowane godziny snu, a na starość śpimy mniej. Na długość snu ma też wpływ aktywność za dnia, a nawet liczba przyjmowanych kalorii. Fazy snu to tylko jeden z aspektów skomplikowanej i nadal nie do końca wyjaśnionej tajemnicy snu i wypoczynku. Informacja o fazach snu i ich wpływie na łatwość wstawania to cenna informacja przede wszystkim dla osób, które mają problemy z porannym wstawaniem mimo – zdawało by się – odpowiedniej liczby godzin snu każdego dnia.

sypialnia, wnętrze na zdrowy sen, zdrowy sen, zdrowie
Komentarze
Najpopularniejsze
Archiwum

ROZMAWIAMY, DORADZAMY, DAJEMY RABATY

NASI KONSULTANCI SĄ DO PAŃSTWA DYSPOZYCJI

OBSŁUGA KLIENTA
PATRYK RULEWSKI
535 410 810
PON-PT
07:00 - 15:00
 
 
GODZINY PRACY
PON-PT
07:00 - 15:00
 
SALON FIRMOWY
ŁUKASZ LEWANDOWSKI
664 974 668
PON-PT
09:00 - 17:00
SB
09:00 - 14:00
 
 
GODZINY PRACY
PON-PT
09:00 - 17:00
SOB
09:00 - 14:00
 
 
INFORMACJE O DOSTAWIE
DAWID JENDRASZAK
535 410 755
PON-PT
07:00 - 15:00
 
GODZINY PRACY
PON-PT
07:00 - 15:00
 
PŁATNOŚCI I FAKTURY
AGATA BILECKA
(52) 360 61 61
PON-PT
07:00 - 15:00
 
 
GODZINY PRACY
PON-PT
07:00 - 15:00
 
 
 
MOŻESZ RÓWNIEŻ SKORZYSTAĆ Z NASZEGO FORMULARZA KONTAKTOWEGO
PRZEJDŹ DO FORMULARZA KONTAKTOWEGO
OPINIE NASZYCH KLIENTÓW
OCENA:
AUTOR: Małgorzata
DODANO: 30-04-2016

Zakupiliśmy z moim mężem, łóżko VINCI, buk olejowany. przepiękne łóżko, świetnie wykonane. Jesteśmy z mężem z zawodu technologami drewna. Widzieliśmy wiele fajnych mebli, jednak wyroby z The Beds to świetne meble. Jeśli ktoś chce stworzyć sobie odrobinę luksusu pod swym dachem, to gorąco polecam The Beds. pełen profesjonalizm, obsługa na wysokim poziomie. Pozdrawiam

OCENA:
AUTOR: Włodzimierz
DODANO: 05-02-2016

Zakupiłem u Państwa łóżko TI wysokie. Mebel spełnia moje oczekiwania, jest dokładnie taki jak w opisie, sama obsługa i dostawa na bardzo wysokim poziomie. Na podstawie mojego doświadczenia mogę polecić współpracę z Państwa Firma. Pozdrawiam życząc wszelkiej pomyślności w nadchodzącym i przyszłych latach.

LUB