Stół drewniany jako kącik biurowy? Urządzamy miejsce do pracy w domu
Praca z domu nie jest wyłącznie domeną freelancerów. Osoby mające pracę biurową mogą wykonywać swoje obowiązki niemal z każdego miejsca na świecie. Jeśli wyłączymy z listy budynek firmowy – najczęściej są to własne cztery kąty. Jak znaleźć miejsce i dobrze zorganizować przestrzeń pod domowe biuro? Co powinno znaleźć się w wyposażeniu gabinetu? Czy jadalniany stół drewniany wystarczy, aby wygodnie i skutecznie pracować?
Praca z domu ma swoje zalety, między innymi domową atmosferę, w której zdecydowanie lepiej poradzimy sobie ze stresującymi sytuacjami. Ma też wady, a mianowicie mnóstwo rozpraszaczy. Począwszy od hałasujących domowników, poprzez zapachy z kuchni, a kończąc na pokusie oderwania się na chwilę od pracy, aby np. wstawić pranie.
Miejsce do pracy – powierzchnia ma znaczenie
Zanim wyszukasz idealne meble do gabinetu zastanów się, ile przestrzeni możesz wygospodarować. Podejdź do tego praktycznie. Jeśli pracujesz z domu wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach, bezsensowym może okazać się aranżowanie całego pokoju pod domowe biuro. I odwrotnie, jeśli praca w domu to Twoja codzienność – nawet najwygodniejsze łóżko drewniane czy stół kuchenny po pewnym czasie zaczną być niewystarczające.
Zanim omówimy każdą możliwość załóżmy, że mamy do wyboru trzy opcje:
- Gabinet – pokój przeznaczony wyłącznie na pracę.
- Kącik biurowy w sypialni, salonie lub korytarzu.
- Zupełny brak miejsca, szukanie alternatywy dla trzymania komputera na kolanach.
Jak urządzić gabinet w domu?
Jeśli mamy do dyspozycji cały pokój, organizacja miejsca nie powinna być trudna. Najważniejszymi elementami wyposażenia biura będą oczywiście biurko, krzesło lub fotel oraz meble do przechowywania. Jeśli zamierzasz przyjmować w biurze klientów, przydałby się też stolik kawowy oraz fotele.
Zamykając się w gabinecie możemy nieco odciąć się od atmosfery domowej, co ułatwi koncentrację. Wszystko w pokoju powinno nam przypominać, po co tu jesteśmy. Warto postarać się, aby w pomieszczeniu było jasno. Zaciemnienie wnętrza w połączeniu z nudnymi obowiązkami może wywołać senność. Duże okna, jasne ściany oraz mało przykuwających spojrzenie dodatków powinny pomóc w skupieniu.
Miejsce pracy – biurko musi być odpowiednio duże, a fotel wygodny i ergonomiczny. Warto dobrze dopasować wysokość obu elementów, aby długotrwałe siedzenie nie było przyczyną bólu pleców lub karku. Wśród mebli, najlepiej sprawdzą się regały oraz meble z szufladami. Na pierwszych łatwo odnajdziesz poszukiwany segregator czy dokumenty, a drugie pozwolą ukryć ważniejsze przedmioty lub przechować akcesoria biurowe i inne drobiazgi. Jeśli przeprowadzasz większe spotkania – zainwestuj w porządny stół drewniany. Jeśli odwiedzają Cię pojedynczy klienci – wystarczy elegancki stolik kawowy.
Aranżując gabinet warto rozważyć zakup mebli drewnianych. Są bardzo eleganckie, wytrzymałe oraz ponadczasowe. To ważne cechy zwłaszcza, gdy przyjmujemy klientów. Zadbane biuro dodaje jakości naszej pracy i pokazuje, że szanujemy drugą stronę interesów. Dodatkowo nam samym lepiej pracować się będzie w estetycznie urządzonym wnętrzu.
Wśród dodatków, jakie mogą znaleźć się w gabinecie na uwagę zasługują:
- Tablica suchościeralna;
- Elegancki kalendarz;
- Miejsce na drukarkę, fax, niszczarkę czy dodatkowe ekrany;
- Dyplomy i certyfikaty na ścianach, które są potwierdzeniem naszych kompetencji;
- Kilka elementów dekoracyjnych, jak ramka ze zdjęciem najbliższych czy rośliny – zieleń przecież uspokaja.
Jak wydzielić i zaaranżować kącik biurowy?
Najwygodniej będzie zorganizować sobie miejsce w sypialni, gdzie w ciągu dnia panuje niewielki ruch. Można też spróbować znaleźć miejsce w salonie – przyda się zwłaszcza wtedy, gdy chcemy jednocześnie mieć na oku dziecko lub gotujący się w kuchni obiad. Przeglądając portale wnętrzarskie natknąć się też można na biuro w korytarzu. Często jest to wykorzystanie większej wnęki w ścianie, gdzie montujemy płytę służącą za biurko, a nad nią praktyczne półki.
Którąkolwiek opcję wybierzemy, zawsze potrzebować będziemy biurka, fotela oraz miejsca do przechowywania. Dobrym rozwiązaniem mogą być biurka z szafkami, szufladami lub nadstawką. Przejmą dodatkowo funkcję regału, na który nie mamy miejsca. Zadbajmy też o odpowiednie oświetlenie wybierając dającą dużo światła lampę biurową. Przydatne mogą okazać się tablica, na której będziesz mógł powiesić listę rzeczy do zrobienia, ważne wizytówki, zdjęcia czy motywujące hasła.
Zanim jednak ustawisz biurko w znalezionej wolnej przestrzeni upewnij się, że masz tam możliwość podłączenia urządzeń do prądu. Ciągnące się przez pół pokoju kable, w krótkim czasie zaowocują frustracją. Pamiętaj, że efektywniej pracuje się w estetycznym miejscu. Dlatego zorganizuj odpowiednio dużo półek, szuflad i regałów, które zapobiegną bałaganowi, a jednocześnie będą w zasięgu ręki. Na blacie również powinno być odpowiednio dużo miejsca, aby wygodnie położyć komputer, klawiaturę, notes lub dokumenty oraz oczywiście kubek z kawą.
A jak znaleźć miejsce, gdy nie ma miejsca?
Przechodzimy do najtrudniejszego zadania. Popularne przysłowie mówi, że z pustego to i Salomon nie naleje. Dzięki naszym radom, może uda się choć trochę „nalać” i stworzyć namiastkę komfortowego biura w domu.
Przede wszystkim zdecyduj się na jedno miejsce, gdzie będziesz pracować – łóżko w sypialni, blat kuchenny, stół w jadalni czy stolik kawowy w salonie.
Pracując z perspektywy łóżka wygodniej i bezpieczniej dla sprzętu będzie trzymać laptopa na specjalnym stoliku – podstawce. Rzeczy, które potrzebujesz mieć pod ręką możesz pomieścić w stoliku nocnym lub dobudować atrakcyjnie wyglądające wezgłowie z nadstawką dodatkowych półek. Głębokość takiego wezgłowia to czasem kilkanaście centymetrów, a ilość dodatkowego miejsca – nieoceniona.
Jeśli posiadamy drewnianą toaletkę, można skorzystać z niej jako alternatywy dla biurka. Zwykle nie posiada ona wielu szuflad, gdyż ma za zadanie wyglądać lekko i przechowywać jedynie biżuterię lub kosmetyki. Może jednak znajdzie się na niej miejsce na ustawienie laptopa, którego po skończonej pracy będziemy chować w inne miejsce.
Pracując przy stoliku kawowym w salonie można zainwestować w praktyczny mebel z dyskretnie ukrytymi szufladkami lub szafkami. Dzięki temu najpotrzebniejsze przedmioty będą w zasięgu ręki, a może nawet uda się tam przechowywać laptopa, aby w chwilach wolnych od pracy nie zakłócał przestrzeni.
Jeśli do dyspozycji mamy jadalniany stół drewniany, organizacja pracy będzie najtrudniejsza. Chcąc zachować porządek za każdym razem trzeba będzie chować komputer, dokumenty czy inne akcesoria. Aby sobie nieco ułatwić, ustawmy stół blisko regału, w którym będziemy przechowywać wspomniane rzeczy. Można pokusić się o dorobienie dyskretnej półki lub szuflady pod blatem stołu, jednak nie przy każdym modelu jest to możliwe i dobrze wyglądające.
Czy warto zorganizować miejsce do pracy w domu?
Zdecydowanie warto, nawet jeśli nie pracujesz z domu. Choćby dla wygodniejszego opłacania rachunków, robienia zakupów przez Internet czy nauki. Oprócz praktyczności, kącik biurowy może być też nie byle jaką ozdobą. Mnogość mebli industrialnych, klasycznych czy wręcz przeciwnie – bardzo innowacyjnych, pozwoli uczynić wnętrze bardziej osobistym.
Komentarze